Visit halland del 2

När vi inte trodde att vår tripp, med Visit Halland, kunde bli mycket bättre, svängde vår buss in hos Stedsans in the Woods.

Men alltså. Vilket sagolikt ställe.

Magiskt.

Vi bodde i egna små ”hytter” och det var längesedan jag sov så gott! Min räddning, denna kyliga sommarnatt, var att jag tog med mig en sådan däringa gammaldags gummiflaska med hett vatten i, som vi haft kring middagsbordet tidigare på kvällen. Den lade jag vid mina fötter, och invirad i en yllefilt under duntäcket, så var den fortfarande varm när jag vakande. (snälla sommaren, kom tillbaka!)

Det är svårt att beskriva Stedsans in the Woods. Det måste upplevas!

Jag älskar människor med passion. Som inte bara drömmer utan förverkligar sina galna idéer.

För nog måste man säga att Flemmings och Mettes idé, om en restaurang och ”hotell” mitt ute i en Bokskog, är lite smått galen! Men SÅ glad jag är att de lämnade ett hektiskt liv i Köpenhamn och startade upp sin coola verksamhet i Hyltebruk i Halland!

Vi började vår morgon med ”Skogsbad” för dem som ville. Inte att förväxla med baddräkt och att bli blöt fick vi veta. Som tur var innan vi gick iväg. Annars hade vi nog stått där allihop i badkläder och flippflopp;)

Detta skogsbad var istället en stillsam promenad för att öppna upp alla sinnen mot naturen. Vi fick veta att detta är en metod som numera används flitigt i bla Japan. Där drog man igång guidade ”skogsbad” för att rädda befolkningen från att dö av stress.(!)

Det var verkligen en skön start på en härlig dag! Att få sitta och lyssna på sjöns kluckande och skogens sus, mitt i vårt naturliga ”hemma”.

Vår guide fick upp våra ögon för att de stressade liv vi lever, med denna ständiga uppkoppling, är inte vad vi är ämnade för. Att vi behöver ta stunder ute i naturen, pauser där vi lyssnar, känner och njuter av naturen, för vår överlevnad i längden. Att skog och hav har en dokumenterat läkande inverkan på oss. Coolt ändå.

Både middag och frukost avnjöt vi i det coola restaurangtältet precis vid sjön. De proffsiga kockarna lagade all mat över öppna eldar vid uteköket. Behöver jag säga att det smakade himmelskt.

Allt var tillrett med kärlek och dekorerat med blommor. SÅ vackert!

Man hade lätt kunnat stanna i denna magiska bokskog minst ett dygn till, men efter frukost bar det av mot Strömma Farmlodge för fika och rundvandring med Marina

På tal om eldsjäl så är det en total ynnest att få höra Marina berätta om sin resa med uppbyggnaden av Strömma! Alltså, sicken tjej hon är. Det hon skapat har sannerligen blivit en turistmagnet för Varberg och Halland. Missa INTE om du tänker dig till krokarna i sommar! Eller förresten, värt hur lång omväg som helst….

Vi fick tjyvkika in i ladan, där det förbereddes för överraskningsfest för fullt. Jamen ja tack! Överraska mig GÄRNA där!!

Efter lyxfika (håll tillgodo med mobilbild) hos Marina och Strömma gick bussfärden vidare mot ännu fler kreativa, halländska själar. Nämligen;

Jennie (här med Sebastian aka @mosebacke) Frida och

Lisa på Clart Studio. Vill du ha en kreativ superboost i sommar? Besök denna härliga trio! Konst, keramik och klokskap så att det svämmar över! Allt vackert är till salu, så man går aldrig därifrån tomhänt. En omöjlighet.

Hos FGL Store plåtade vi såklart fina Kristin, lille Finn och Miranda……

….medan Miranda plåtade oss;)

Vi hann även med en, minst sagt, uppfriskande tur utmed havet, på superfina cyklar från Monark. Såklart. Det var premiär för mig på elcykel. Härligt ju! Måste verkligen köpa mig en cykel.

Vi sladdade in vid Varbergs Fästning för lunch på Happy Fish. Vi blev serverade en väldigt god tomatsallad, med tomater som godisar från Warbergs Tomat (extra roligt då det är min svåger som driver odling och företag, på min mans gamla föräldraanläggning i Tofta strax utanför Varberg. Makrillen till huvudrätt var bland det godaste jag ätit i fiskväg (tillsammans med Gösen på Stedsans) Till efterrätt blev det en himmelsk jorsgubbsparfait med ”gubbar” från Vareborg. Lyxlunch!

Innan avfärd med tåget hemåt Stockholm igen, så hann vi även med bastu och bad på Kallis. Tur det, för inte kan man besöka Varberg utan att uppleva detta!

Tack än en gång till Visit Halland för proffsiga lyxdagar i Halland! Och TACK Anna Kubel, Jasmina Bylund, Alexandra Kamperhaug, Anja Forsnor, och Sebastian Bergström för förstklassigt resesällskap. Det var längesedan jag skrattade så hjärtligt och mycket!